De eerste week is voorbij... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Arjan Smit - WaarBenJij.nu De eerste week is voorbij... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Arjan Smit - WaarBenJij.nu

De eerste week is voorbij...

Door: arjansmitzeeland

Blijf op de hoogte en volg Arjan

13 Februari 2012 | Rwanda, Kigali

Hoi allemaal!

Hoe is het met jullie? Nog koud in Nederland, of is de dooi begonnen?
Hier een berichtje vanuit Bhutare, het zuidoosten van Rwanda!

Wat zal ik allemaal vertellen? Voor mijn gevoel zit ik hier al een maand of drie. Je maakt zoveel mee in korte tijd en omdat alles nieuw is lijkt het enorm lang. Ik zal kort een impressie proberen te geven van de achterliggende dagen.

Vanuit Kigali, de hoofdstad, was het 2,5 uur reizen naar Bhutare. We reden in een volgepropt busje met zo’n dertig mensen vanuit Kigali door de bush, het platteland, naar de universiteitsstad. Nou ja, je kunt niet echt spreken van een stad. Het is meer een lange straat met universiteitsgebouwen, met zijstraatjes waar studenten wonen. Als er geen universiteit zou zijn, zou Bhutare een onbenullig dorpje zijn. Ongeveer 70 procent van de mensen in Bhutare studeert: een hele status in Rwanda! Onderweg reden we door schitterende, groene heuvels en langs verpauperde dorpjes: hutjes van klei, maar ook huizen van golfplaten en soms van stenen. Het valt me steeds weer op dat Rwanda zo gigantisch dichtbevolkt is. Elk beschikbaar stukje land wordt gebruikt voor landbouw. Er zijn echter veel te veel mensen voor veel te weinig land. Elke man verdeelt zijn land over zijn kinderen, die later hun land ook weer verdelen, zodat er steeds minder land te verdelen is. Steeds minder toekomst dus voor jonge mensen, die dan ook massaal naar de stad trekken. Overbevolking dus. Daarnaast is er sprake van landdegradatie door erosie: enorm droge en uitgeputte grond, die uitgeschuurd wordt als het regent (het water hoost naar beneden en stroomt langs de hellingen de valleien in). Die valleien zijn enorm vruchtbaar (met name voor rijst), maar amper te bebouwen omdat deze in de regenseizoenen helemaal onder water staan.

De achterliggende dagen zijn we bezig geweest met de voorbereiding van ons onderzoek. Je kunt je nog zo goed voorbereiden in NL, maar alles blijkt hier anders te zijn. Het onderzoek moet aangepast worden aan de Rwandese context. De mensen zijn hier echter zo relaxed en behulpzaam, dat ik het helemaal zie zitten! Werkelijk alles gaat heerlijk informeel. Daar houd ik wel van:) Stress kennen ze hier niet..tenminste niet zoals wij dat kennen (het zorgt namelijk wel voor stress wanneer je niet weet of je de volgende dag te eten hebt, denk ik!)

In Rwanda staat iedereen om 7 uur in de morgen op (was best wennen voor ons studenten:)). Verder eten we hier twee keer warm. Smorgens ontbijt (meestal vrij droog brood en driehoekjes met gehakt en een soort aardappel), tussen de middag een stevige warme maaltijd (de belangrijkste maaltijd van de dag) en ’s-Avonds opnieuw een warme maaltijd! De maaltijden bestaan hier in Bhutare uit bonen, gebakken banaan, rijst, vlees (weet nog steeds niet van welk beest, maar soms zit er nog lange nagel aan:), k denk geit), chips, etc.. Best lekker eten! K moet alleen wel erg wennen aan twee keer warm eten, met veel zetmeel.

Zaterdag zijn we nadat we in de morgen hebben overlegd over onze methodologie, ’s-middags van de weg af, het woud ingelopen. Er renden tientallen (kleine) apen! Geweldige dieren zijn dat! Ik voel me er redelijk mee verwant:) We hebben genoten van de schitterende natuur! ’s-avonds was er een traditioneel Rwandees feest met traditionele dans. Erg leuk om mee te maken! Zie foto’s/filmpje: traditionele krijgers met speren en vrouwen met tamtam..

Zondag zijn we naar een lokale kerk geweest... Vrijwel iedereen is hier ‘christen’. Van Jehovagetuigen,rooms-katholieken, protestanten tot pinkergemeenten. Wat een happening was die kerkdienst! Je mag binnenkomen wanneer je wilt, want ze beginnen ’s-morgens om 7uur al met zingen. Wij kwamen om negen uur binnen. Gelijk werden we naar voorin de kerk gedirigeerd: ‘special gasts’! We kregen elk een tolk, die naast ons kwam zitten, ideaal! Oorverdovend, dat zingen! Ze zingen keiveel, keihard en kei-vals, maar dat hindert niet! Ik geniet van die stralende mensen, die zich uiten door de springen, te gebaren en te klappen. Hart, ziel EN lichaam:) De preek duurde drie kwartier en ging over de trouwe God van Israel en dagon. Aangrijpend wanneer er gebeden wordt voor de zieken in de gemeente en er gezegd wordt dat de zieken moeten gaan staan: 30 procent van de gemeente ging staan!!! De meesten hadden malaria, maar ook allerlei andere ziektes! Na de dienst mocht ik blanke keyboard spelen..geweldig vonden ze dat!! Er wordt spontaan meegezongen. Uit de kerk plotseling een knetterende donder en lichtflits. We krompen in elkaar (zo’n harde heb ik in 21 jaar niet gehoord) en werden spontaan uitgelachen…heel normaal hier! Wij uzungu’s (blanken) zijn dat niet gewend.

De komende dagen gaan we onze questionnaire samenstellen in samenwerking met studenten in Bhutare die Kinyarwanda en Engels kunnen spreken. K heb hier trouwens al veel vrienden gemaakt..Als je iemand langer dan 10 minuten spreekt, krijg je direct een uitnodiging en een telefoonnummer (als ze telefoon hebben).

Kortom: ik heb het hier naar mijn zin en voel me redelijk op mijn gemak. Het onderzoek loopt tot nu toe gesmeerd. Het weer is warm, maar dat begint te wennen…de regentijd komt er trouwens aan! En nog iets: ik verwonder me ieder uur wel een keer over de manier van transport hier!! Zakken aardappels, emmers water, matrassen, kisten met bananen, het wordt hier allemaal op het hoofd vervoerd, zonder dat de handen eraan te pas komen!!!

Ik wens jullie het allerbeste toe. Iedereen Gods zegen gewenst in alle dingen!
Ik hoop en bid dat de komende tijd rijk gezegend zal worden, voor jullie in Nederland en voor mij in Rwanda.

Groeten vanonder het muskietennet,

Arjan

• 13 Februari 2012 - 20:45

Geertrude:

Geweldig om te lezen Arjan!

Een heel mooie en goede tijd toegewenst daar!

• 13 Februari 2012 - 20:51

Margriet:

Ha Arjan,

Met z'n allen tegelijk jouw verslag lezen. Hilarisch :-)
    Hartelijk dank voor je 'allerhartelijkste' groeten. Ze zijn overgebracht!
    Succes met je opdrachten en ik wacht weer vol spanning op je volgende verhaal.

Apeldoornse groetjes!

• 13 Februari 2012 - 21:21

Christel:

Hej Ar,

ik zie jou al helemaal voor me daar tussen die apen!;) Super om te horen dat je t naar je zin heb. Doe maar lekker veel afrikaanse verhalen schrijven. Heel veel succes weer en doe de groeten aan al je vrienden daar.:)

• 14 Februari 2012 - 08:54

Miranda:

Hoi Arjan,
    Ja hier is het al aan het dooien, bleh!
    Fijn om te lezen dat je het daar erg naar je zin hebt en alles tot nu toe goed verloopt. Gods zegen in alles!
    Groetjes Miranda

• 14 Februari 2012 - 10:27

Irene:

Mooi om te lezen, Arjan!! Gaaf om een voorstelling te krijgen van hoe je het daar hebt..

• 14 Februari 2012 - 15:14

Mark Vd B:

Mooi verhaal om te lezen!! Ik moet zeggen dat die maaltijden van jou heel veel lijken op die van mij en dat terwijl we heel wat kilometertjes van elkaar verwijderd zijn... Enjoy!

• 16 Februari 2012 - 16:17

Sjack En Elien:

Heee Arrrr!

Leuk om je verhaal te lezen:) Interessant om daar zo'n kerkdienst mee te maken zeg.
    Zal je niet stunten op de piano/keyboard zoals op zondagavond thuis?:D Hihi dan krimpen die mensjes daar denk ik ook in elkaar;)
    Heel veel succes, en we denken aan je!
    Liefs ons

• 17 Februari 2012 - 18:24

Dorieke:

Uzungu! Een beeldend verhaal &foto's: ik zie jouw leven in Rwanda helemaal voor mij.:D Een goede tijd gewenst.

• 20 Februari 2012 - 08:26

Albertine:

Hey Arjan,
    Wat maak jij gave dingen mee zeg! En dan die kinderen op de foto's.... neem ze maar mee naar NL, echt schattig! Die apen zijn trouwens ook lief, maar laat die maar daar....
    Groetjes Albertine

• 20 Februari 2012 - 19:51

Arjan:

Hoi allemaal!
    Bedankt voor de leuke reacties..en mailtjes! K zal in de loop van deze week weer eens een bericht schrijven..met leuke foto's, want we hebben weer veel meegemaakt! Weltrusten.. Gr.arjan

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Research internship Rwanda

Hoi allemaal!!

Voor mijn masteronderzoek hoop ik op 6 februari voor 3,5 maanden naar Rwanda te gaan. Ik ga onderzoek doen naar 'rural-urban mobility and migration in the Kigali-region'. Klinkt erg ingewikkeld, maar dat valt mee hoor! Ik zal het even kort proberen uit te leggen:)

Rwanda is een schitterend land ('land van de duizend heuvels') iets onder de evenaar in hartje Afrika, waar meer dan 80 procent van de bevolking op het platteland woont. Er wonen veel te veel mensen op veel te weinig land. Het platteland is dus flink overbevolkt en er is een grote druk op de natuurlijk bronnen, voornamelijk 'land'. In de achterliggende jaren na de vreselijke genocide (1994) zijn er echter steeds meer mensen (meest jonge mannen en soms vrouwen) die vanuit de plattelandsdorpjes naar de stad migreren. Met name vanuit de resettling villages die door de overheid gecreeerd zijn, vind veel migratie plaats naar de stad. Dit omdat die dorpjes voor terugkerende vluchtelingen vaak een slechte infrastructuur en voorzieningen hebben. Er is geen toekomst voor de opgroeiende jeugd. Bovendien zien ze geen heil in het eeuwenoude over-erfsysteem van land, omdat er steeds minder land te verdelen is.

We gaan onderzoeken wat nu precies de achterliggende redenen zijn van de migratie naar de stad. Wie beslist eigenlijk precies op huishoudensniveau?, welke rol spelen geslacht en generatie in deze besluitvormingsprocessen?, wat is de impact van deze ruraal-urbane migratie op de achtergebleven huishoudens op het platteland (tekort aan arbeidskrachten?/ huishoudensverdeling die drastisch veranderd?/ maar ook 'remittances'/verdiensten, die de migranten terug sturen naar het platteland en die gebruikt worden voor investeringen, etc). Leidt ruraal- urbane migratie tot de verbetering van het levensonderhoud van de mensen op het platteland? Waar komen de migranten terecht in de stad? Wordt hun sociale status beter, of is marginalisatie het gevolg van hun migratie? Allemaal vragen die een rol spelen in ons onderzoek.

We zullen alledrie een apart onderzoek doen naar een bepaald aspect van het onderwerp. Het onderzoek is een vooronderzoek van een uitgebreid Europees onderzoeksproject in samenwerking met verschillende Europese universiteiten.
We hopen dat ons onderzoek bijdraagt aan een beter inzicht in de manieren waarop ruraal-urbane migratie zo goed mogelijk kan bijdragen aan armoedevermindering, en aan de promotie van de rechten van arme migranten.