Veilig aangekomen - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Arjan Smit - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Arjan Smit - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen

Door: arjansmitzeeland

Blijf op de hoogte en volg Arjan

07 Februari 2012 | Rwanda, Kigali

Hoi allemaal,

Pfft…Had ik net een heel verhaal getypt, valt het internet weg en ben ik mijn verhaal kwijt. Mrgoed, kzal nog een poging doen: een verkorte versie, want we moeten nodig gaan eten. T is hier 5 over 6, n uur later als in NL.

Vannacht om kwart voor 1 zijn we gelukkig veilig aangkomen in Kigali. Een lange, voorspoedige vlucht gehad! In Nairobi hadden we nog wat rompslomp over de bagage, maar na het invullen van zo’n 5 lange formulieren is het uiteindelijk helemaal in orde gekomen met de bagage. De rwandees die ons zou komen ophalen op airport Kigali, verscheen niet en was helaas niet te bereiken. Daarom hebben we vannacht een taxi genomen naar een hotelletje in Kigali (na ongeveer een uur op zoek geweest te zijn naar een automaat waar ze mastercard creditcards accepteren:)). Vandaag hebben we Rwandees geld geregeld: 250 duizend Rwandese Franc. Daarnaast hebben we internet geregeld in een local shopje (een soort usb-stickje wat je in je laptop moet steken met tegoed wat je steeds moet opwaarderen). Het is alleen erg traag, daarom betwijfel ik of skype goed gaat werken. We kunnen hier verder ook bellen. K heb alleen wel een ander nummer, doordat we andere simcards hebben geregeld. Mijn nummer is: 0726370962. Het is niet duur om te bellen: maar 40 Rwf per minuut (n paar cent). Vandaag hebben we uren gepraat met mensen in Kigali..zelfs al een vertaler geregeld (een rwandees die gestudeerd heeft, engels en Ikinyarwanda kan spreken en geen baan heeft). Emmanuel, een aardige Rwandees, bood ons de internetplugs aan en trakteerde ons in een local pubje op cola.. Nu zitten we in een klein gasthuisje ergens midden in een Kigalese wijk… Nog geen enkele blanke gezien hier:) Aan aandacht geen gebrek. Mensen kijken je na, spreken je aan, willen aan je verdienen, etc… K ging vanmiddag even een fles water kopen, lopend, een kilometer verder op. In die ene kilometer ben ik 10 keer gevraagd of ik transport nodig had of geholpen kon worden door mensen sjouwend met kilo’s materialen op hun hoofd, uitpuilende en gammelende busjes en brommerbestuurders. K ging even op de stoep zitten in een zanderig zijstraatje en werd gelijk omringd door n groepje giechelende Rwandezen. ‘Amakuru’ (hoe is het?)..meer kan ik nog niet zeggen… Ze vonden me duidelijk een interessant wezen.. De mensen zijn heel relaxed (k vraag me echt af wat ze de hele dag doen…) en hebben letterlijk alle tijd voor je.

Het is hier tropische warm. Zo’n 30 graden en behoorlijk stoffig (resulterend in watertekorten; vandaag kunnen we niet douchen, sowieso). De korte, warme en droge periode duurt nog 3 weken. Daarna begint de regentijd in Rwanda t/m de maand mei.

K ga stoppen. We gaan op zoek naar eten, per brommer (een wenkje en je hebt een lift). Maar eerst lange kleding aan, voor de malariamuggen. Het beste allemaal daar, he! K zal af en toe hier een bericht schrijven en zsm. wat foto’s plaatsen. Mijn skypeadres is gewoon arjansmittie@hotmail.com. Bellen/smsen kan dus ook gewoon, alleen niet te lang en naar genoemd nummer.
Verhitte groeten,

Arjan
(ps. De kindjes zien er hier zo stralend en lief uit!)
(ps.2 n heel gesprek gehad met n Rwandees die verlangt om ooit nog te kunnen studeren en naar het westen te emigreren en de genocide in 1994 heeft meegemaakt...vreselijk verhaal over een man, die zijn eigen vrouw moest vermoorden, omdat ze toevallig tutsi was. Gek idee dat hier 17 jaar geleden tienduizenden mensen onschuldig vermoord zijn. …(hij zag zijn kans waar en gaf ons al zijn gegevens in de hoop dat wij iets voor hem kunnen in het westen:))

• 07 Februari 2012 - 17:19

Irene:

Wat fijn om te horen dat je veilig bent aangekomen!! En wat leuk dat we de eerste indrukken kunnen lezen... Eet smakelijk alvast!!

• 07 Februari 2012 - 20:52

Margriet Bayense:

Ai wat een wereldreis.
    Prachtig om te lezen.
    Onbegrijpelijk; jij hebt het hoog-zomer en ik zit hier te rillen van de kou, denkend aan de elfstedentocht :-)
    Succes Arjan! 'k Kijk alweer uit naar een volgend verslag.

• 07 Februari 2012 - 20:56

Janneke:

Hey, Leuk om je bericht te lezen! Succes komende dagen!

• 07 Februari 2012 - 21:48

Heleen Vd Berg:

Ha Arjan, wat een geweldig verhaal! Maf om te bedenken dat je binnen zo korte tijd in zo'n gigantisch andere wereld terecht kunt komen.
    Geniet van alle ervaringen met behulpzame mensen, stralende kindjes, hitte en droogte en vooral ook de relaxtheid ;) Succes met je onderzoek! Blijf glimlachen en wees een zegen.

• 08 Februari 2012 - 10:42

Mar:

Hé Arjan!

Echt superleuk om op de hoogte gehouden te worden van je verhalen! Alle goeds toegewenst en doe je best daar! ;)

• 08 Februari 2012 - 16:51

Mark Vd B:

Dat klinkt in ieder geval alsof je nu al aan het genieten bent! Mooi om te horen dat je veilig bent aangekomen! Toch fijn hè die 30 graden;)

• 09 Februari 2012 - 19:30

Ed, Fred, Deb, Beer:

Lieve Ar,

Wat fijn om te horen dat je veilig aangekomen bent. Succes met de inburgering en pas op voor de apen ;)

• 09 Februari 2012 - 21:03

ArdJan:

ha, goed te horen dat je het naar je zin hebt. Enjoy it.
    succes met alles en met de hitte. Ik zal zo ff een sneeuwbal die kant op gooien. geeft wat verkoeling.

• 10 Februari 2012 - 15:00

Albertine:

Hoi Arjan,
    Wat een superervaringen! Erg leuk om te volgen, das heel wat anders dan het leven op de lodo... Geniet ervan en ik zal af en toe eens op je blog kijken!
    Groetjes uit een vriesachtig Barneveld,
    Albertine

• 10 Februari 2012 - 20:47

Arie:

Leuk om je verhaal te lezen...

Succes daar en Gods zegen!

• 12 Februari 2012 - 08:21

Ed:

He Ar,

Jullie worden behandeld als directeuren zeg je. Wel handig, kun je vast wennen.

Gr,
    Ed

• 13 Februari 2012 - 08:23

Arjan Smit:

Hoi allemaal!
    Bedankt voor alle leuke reactie!! K zal vanavond weer eens een weblogverhaaltje schrijven:) Nu een ontmoeting met Emmanuel Twarebeyne, onze supervisor. N fijne dag allemaal! gr, vanuit warm Bhutare!

• 13 Februari 2012 - 11:02

Simone:

Hee Arjan!

Dat belooft wat als dit een ingekorte versie is;) Heel veel plezier daar, en succes met je onderzoek/studie/project ding!

• 13 Februari 2012 - 12:31

Thomas:

Mooi om je eerste belevenissen te lezen! Genoeg te beleven daar volgens mij;)! Hou ons maar op de hoogte wat je allemaal uitvoert!

• 15 Februari 2012 - 14:04

Janine Floor:

Ha Arjan,

Via Jan Willem had ik al van je reisplannen gehoord. Leuk om te volgen! Geniet van je tijd daar! Doe maar de groeten aan Jan Willem.

Groetjes,
    Janine

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Research internship Rwanda

Hoi allemaal!!

Voor mijn masteronderzoek hoop ik op 6 februari voor 3,5 maanden naar Rwanda te gaan. Ik ga onderzoek doen naar 'rural-urban mobility and migration in the Kigali-region'. Klinkt erg ingewikkeld, maar dat valt mee hoor! Ik zal het even kort proberen uit te leggen:)

Rwanda is een schitterend land ('land van de duizend heuvels') iets onder de evenaar in hartje Afrika, waar meer dan 80 procent van de bevolking op het platteland woont. Er wonen veel te veel mensen op veel te weinig land. Het platteland is dus flink overbevolkt en er is een grote druk op de natuurlijk bronnen, voornamelijk 'land'. In de achterliggende jaren na de vreselijke genocide (1994) zijn er echter steeds meer mensen (meest jonge mannen en soms vrouwen) die vanuit de plattelandsdorpjes naar de stad migreren. Met name vanuit de resettling villages die door de overheid gecreeerd zijn, vind veel migratie plaats naar de stad. Dit omdat die dorpjes voor terugkerende vluchtelingen vaak een slechte infrastructuur en voorzieningen hebben. Er is geen toekomst voor de opgroeiende jeugd. Bovendien zien ze geen heil in het eeuwenoude over-erfsysteem van land, omdat er steeds minder land te verdelen is.

We gaan onderzoeken wat nu precies de achterliggende redenen zijn van de migratie naar de stad. Wie beslist eigenlijk precies op huishoudensniveau?, welke rol spelen geslacht en generatie in deze besluitvormingsprocessen?, wat is de impact van deze ruraal-urbane migratie op de achtergebleven huishoudens op het platteland (tekort aan arbeidskrachten?/ huishoudensverdeling die drastisch veranderd?/ maar ook 'remittances'/verdiensten, die de migranten terug sturen naar het platteland en die gebruikt worden voor investeringen, etc). Leidt ruraal- urbane migratie tot de verbetering van het levensonderhoud van de mensen op het platteland? Waar komen de migranten terecht in de stad? Wordt hun sociale status beter, of is marginalisatie het gevolg van hun migratie? Allemaal vragen die een rol spelen in ons onderzoek.

We zullen alledrie een apart onderzoek doen naar een bepaald aspect van het onderwerp. Het onderzoek is een vooronderzoek van een uitgebreid Europees onderzoeksproject in samenwerking met verschillende Europese universiteiten.
We hopen dat ons onderzoek bijdraagt aan een beter inzicht in de manieren waarop ruraal-urbane migratie zo goed mogelijk kan bijdragen aan armoedevermindering, en aan de promotie van de rechten van arme migranten.